سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 1319126

  بازدید امروز : 16

  بازدید دیروز : 171

iranonco

 
خداوند، بخشندگان را دوست می دارد؛ پس دوستشان بدارید و بخیلان را دشمن می دارد؛ پس دشمنشان بدارید [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
 
نویسنده: عمو فرید ::: چهارشنبه 91/10/13::: ساعت 9:46 صبح

اقدامات بعد از عفونت

نقش من در هنگام درمان عفونت چیست؟

اگر دچار عفونت شدید خودتان را سرزنش نکنید ، 80 درصد از بیماران سرطانی در طول درمان حداقل یک بار دچار عفونت می شوند. حتی با رعایت نکاتی که در بالا ذکر شد ، به دلیل افت گلبولهای سفید احتمال ابتلاء به عفونت باز هم زیاد است.

میکروبها از هر راهی ممکن است وارد بدن بیمار شوند. حتی ممکن است تحت عنوان میکروبهای فرصت طلب از مدتها قبل در بدن بیمار پنهان باشند و اکنون با استفاده از فرصت ایجاد شده ناشی از ضعف سیستم ایمنی ، وی را دچار عفونت نمایند.   با شناخت و بکار بردن برخی نکات و به کمک پزشک معالج و کادر درمان می توانید در مبارزه بر علیه عفونت همچنان نقش پر رنگی داشته باشید.

  1. توجه به دمای بیمار

تب یکی از نشانه های عفونت است. بنابراین اندازه گیری مرتب آن بسیار حائز اهمیت می باشد. خوشبختانه امروزه با وجود دماسنج های دیجیتال اندازه گیری تب بسیار آسان شده است.

چرا اندازه گیری دمای از طریق زیر بغل نسبت به دهان بهتر است؟

  • اگر بیمار کودک باشد ، نگهداری دماسنج در دهان برایش دشوار است.
  • اگر بیمار قبل از اندازه گیری غذا یا نوشیدنی گرم یا سرد خورده باشد می تواند در عدد دماسنج تاثیر بگذارد.
  • وارد کردن دماسنج به دهان بهداشتی نیست و ممکن است همراه با آن آلودگی وارد دهان بیمار شود.

 

اما اندازه گیری دما از طریق زیر بغل دارای نکته ای هم هست. دمای زیر بغل کمتر از دمای داخل بدن است و باید به عدد نمایش داده شده 7 دهم اضافه شود یعنی اگر دمای زیر بغل بیماری 2/37 درجه سانتیگراد است ، دمای واقعی بدن وی 9/37 می باشد.

نمودار راهنمای تب و هایپوترمی

تب از 38 درجه شروع می شود ، بهتر است در نیم ساعت اول تنها اقدام برای پائین آوردن دما پاشویه ، مصرف مایعات فراوان و تشویق به دفع ادرار باشد.

جهت پاشویه از آب ولرم استفاده کنید و در ابتدا فقط دستها را تا زیر بغل و پاها را تا بخش میانی ران پاشویه نمائید.

در کودکان دمای بالای 40 درجه می تواند خطر تشنج را به همراه داشته باشد بنابراین اگر در منزل هستید و تب با پاشویه و یک نوبت آستامینوفن همچنان رو به افزایش داشت ، حتماً با پزشک خود تماس بگیرید.

نکته حائز اهمیت دیگر اینکه بدن قادر به تحمل دمای بالای 42 درجه سانتیگراد نیست و این مقدار تب کشنده است.

در صورتیکه با اقدامات بالا تب فروکش نکرد , حتماً با پزشک خود تماس بگیرید , یا به بیمارستان مراجعه کنید.

 

ایزوله معکوس یعنی چه؟

ایزوله به معنای جداسازی است. بیماری که تحت شرایط ایزوله قرار می گیرد ، باید از دیگران جدا شود و تماس و ارتباط وی فقط با کادر درمان و مراقب اصلی مجاز است .

ایزوله معکوس یعنی : بیمار از نظر سطح سیستم ایمنی بسیار ضعیف است و به سهولت می تواند از طریق سایرین دچار عفونت شود و به همین دلیل ملاقات با دیگران مطلقاً ممنوع می شود .

 در چنین شرایطی وظیفه سایرین خصوصاً مراقب اصلی بیمار بسیار سنگین است. وی باید علاوه بر رعایت نکاتی که در بخش پیشگیری گفته شد ، به رعایت نکات دیگری هم همت بگمارد.

 

2. استفاده از وسایل محافظتی

 

در شرایط ایزوله باید تمام مدتی که درکنار بیمار حضور دارید از وسایل محافظتی زیر استفاده نمائید.

  • ماسک باید تمام دهان و بینی را بپوشاند و حداقل هر 12 ساعت یکبار تعویض شود.
  • اگر لازم است جهت ارائه مراقبت بیمار را لمس کنید ، ابتدا دستانتان را به روش علمی بشوئید و پس از انجام اقدام مراقبتی مجدد شستشو را تکرار کنید.
  • در مرحله ایزوله معکوس بعد از شستشوی علمی باید از ضد عفونی کننده های مخصوص هم برای آبکشی مجدد استفاده شود..
  • اگر بیمار کودک است ، هنگام تعویض پوشک ، بعد از شستشوی دستان ، دستکش نایلونی بپوشید سپس مبادرت به تعویض وی نمائید.
  • اگر بیمار کودک است و لازم است ساعاتی از روز وی را در آغوش بگیرید ، حتماً از گان یکبار مصرف استفاده کنید و گان را روزانه تعویض کنید.

3.  ملاقات ممنوع

ملاقات با بیمار ایزوله ممنوع است. بنابراین اگر احتمال می دهید اقوام ممکن است برای ملاقات به بیمارستان مراجعه کنند حتماً به اطلاعشان برسانید. 

مبحث افت گلبول سفید و عفونت طولانی شد , امیدواریم شما را خسته نکرده باشیم. اما به دلیل اهمیت موضوع لازم بود همه نکات را به اطلاعتان می رسانیدم.

حتی اگر دچار عفونت شدید نگران نباشید , آنتی بیوتیک های قوی , روشهای دارویی افزایش گلبول سفید و استانداردهای بهداشتی _ مراقبتی , به شما در فائق آمدن بر این عارضه کمک خواهند کرد و به زودی وضعیت عادی پیدا می کنید.

 

 

 

مطالب مرتبط :

افت گلبول سفید در بیماران سرطانی (قسمت اول)

افت گلبول سفید در بیماران سرطانی (قسمت دوم)

افت گلبول سفید در بیماران سرطانی (قسمت سوم)

افت گلبول سفید در بیماران سرطانی (قسمت چهارم)

مدیریت مشکلات خونی

 

 

استفاده از مطالب این پست در مجلات و خبرنامه های

 چاپی و اینترنتی بدون ذکر منبع  و اطلاع نویسنده ممنوع است.

 

 

 خواننده گرامی سلام ؛ 

با تواضع و ادب ...سایت "ایران انکو" پیرامون موضوعات سرطان به قلم نگارنده  افتتاح شد .

بازدید ، نظرات و نوشته های شما دلگرمی بخش خواهد بود.

ایران انکو

 


 
 
 
 

موضوعات وبلاگ

مطالب عمومی و تخصصی درباره سرطان

 RSS 
 

لوگوی دوستان

 

درباره خودم


iranonco

عمو فرید
این وبلاگ حاوی مطالب عمومی و تخصصی مرتبط با مراقبت از بیماران سرطانی است. ا
 

حضور و غیاب

 

فهرست موضوعی یادداشت ها

پیشگیری از سرطان[6] . خاطرات[4] . داروهای شیمی درمانی[4] . تهوع و استفراغ[3] . ویژه پرستاران[3] . عوارض شیمی درمانی[2] . سرطان[2] . شیمی درمانی[2] . مدیریت مشکلات خونی[2] . مدیریت مشکلات خونی در سرطان[2] . پاسخ به نامه ها[2] . افت گلبول سفید در بیماران سرطانی و عفونت[2] . افت گلبولهای سفید در بیماران سرطانی . اقدامات پرستاری در نشت دارویی . اقدامات درمانی در نشت . انواع سرطان . ایمنی درمانی . تاکسانها . تاکسوتر . تاکسول . تب . ترکیبات پلی فنلی . تشخیص زود هنگام سرطان سینه . CA-125 . آسیبهای روحی بیمار سرطانی . آشنایی ب داروهای شیمی درمانی . آلوپسی . آلودگی هوا و سرطان . آماده سازی دارو های شیمی درمانی . آمار سرطان در ایران (سال 1391) . آنتی اکسیدانها . آنفلوآنزا و سرطان . اثرت جانبی شیمی درمانی . اربیتاکس . ارزیابی سینه ها از نظر سرطان . افت گلبول سفید . افت گلبول سفید در بیماران سرطانی . پرسش و پاسخ . پیشگیری از بیماری . توصیه های روانشناسی . خاطرات سرطان . خشکی و زخم دهان در بیماران سرطانی . داروهای خواکی شیمی درمانی . درمان ارگانیک . درمان جدید سرطان سینه . درمان سرطان پروستات . درمان سرطان سینه . راهنمای افت گلبول سفید در بیماران سرطانی . رقیق سازی . ریزش مو و شیمی درمانی . نشت دارویی . نعناع . نوتروپنی . طب سنتی ایران . عفونت . علایم و نشانه های سرطان سینه . سرطان پروستات . سرطان پستان . سرطان تخمدان . سرطان تخمدان تست تشخیص OVA1 . سرطان سینه . سرطان کودکان درمان سرطان . سرطان و کنترل ذهن . سرطان و مصرف مایعات . سلامت . مایعات و سرطان .
 

اشتراک