سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 1317272

  بازدید امروز : 14

  بازدید دیروز : 21

iranonco

 
رحمت خدا، حاملان قرآن را فرا گرفته استو آنان به نور خداوند ـ عزّوجلّ ـ پوشیده شده اند. ای حاملان قرآن ! با بزرگداشتِ کتابش با خدا دوستی کنید، تا شما را بیشتردوست بدارد و شما را محبوب خلقش گرداند. [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
 
نویسنده: عمو فرید ::: یکشنبه 90/8/22::: ساعت 9:17 صبح

دسته ای از داروهای شیمی درمانی به صوقرص یا کپسول هستند ، که توسط پزشک متخصص خون و سرطان تجویز می شود. در برخی سرطانهای اطفال و کودکان ، مصرف این داروها متداولتر و بیشتر است.

برخی از این داروها عبارتند از:

مرکاپتوپورین - Mercaptopurin  یا 6MP

متوترکسات - Methotrexate

تیوگوانین - tiogoanine  یا 6TG

اتوپوزاید - Etoposide  یا VP16

لوموستین - Lomustine یا CCNU

هیدروکسی اوره آ - Hydroxiurea 

ملفالان - melphalan

سیکلوفسفاماید - Cyclophosphamide یا CPA

در بیشتر موقع داروهای خوراکی به عنوان بخشی از پروتکل درمانی زمانی مصرف می شود که بیمار در منزل به سر می برد. یعنی توسط اعضاء خانواده به بیمار داده می شود . لازم است نکاتی در هنگام مصرف در منزل رعایت شود که در اینجا خدمت شما به عرض می رسد:

1- بهتر است داروهای شیمی درمان خوراکی بامعده خالی مصرف شود ، تاهم جذب کاملتر صورت گیرد و هم تهوع و استفراغ کمتری ایجاد نماید. بدین منظور بهتر است دارو نیم ساعت قبل از غذا مصرف شود.

2- هنگام آماده سازی و دادن دارو از دستکش نایلونی یکبا مصرف استفاده شود. یعنی فردی که دارو را به بیمار می دهد بهتر است دستکش بپوشد و از تماس پوستش با دارو خودداری نماید. چون این داروها به دلیل اثر یاخته آزاری - Cytotoxic - ممکن اس برای فرد دهنده مضر باشند.

3- اگر بیمار کودک باشد ، ممکت از خوردن دارو امتناع کند. در چنین مواقعی می توان از شربت های قندی یا عصاره های طبیعی مانند آلبالو استفاده کرد و دارو را پس از حل کردن به وی خوراند.

4- در اغلب مواقع دارو از طریق سیستم ادراری دفع می شود. بنابراین اگر بیمار کودک است و از پوشک استفاده می کند در صورت خیس شدن پوشک بهتر است سریعاً تعویض شده و پوست کودک با آب و صابون با دقت شستشو شود. بدیهی است که هنگام تعویض و شستشو باید فرد مراقب از دستکش استفاده کند تا پوست خودش آسیب نبیند.

5- متاقباً سرویس بهداشتی باید با آب ژاول (سفید کننده لباس) با غلظت 1% تمیز شود. دقت داشته باشید که این شستشو برای همه بیماران تحت شیمی درمی توصیه می شود.

6- بیمار روزانه 3-2 لیتر مایعات مصرف کند ، مگر اینکه از نظر کلیوی محدودیت داشته باشد.

7- بیمار از مسواک نرم استفاده کند و از نخ کشیدن بپرهیزد و هر دو ساعت با آب نمک و جوش شیرین دهانشویه نماید.

 8- از تردد در جاهای شلوغ پرهیز نماید و از ماسک استفاده کند - خصوصاً روزهای 7 تا 14 بعد از شیمی درمانی.

هر گونه علایم کبودی ، بثورات جلدی ، تب و سردرد  به اطلاع پزشک معالج رسانیده شود.


 
 
 
 

موضوعات وبلاگ

مطالب عمومی و تخصصی درباره سرطان

 RSS 
 

لوگوی دوستان

 

درباره خودم


iranonco

عمو فرید
این وبلاگ حاوی مطالب عمومی و تخصصی مرتبط با مراقبت از بیماران سرطانی است. ا
 

حضور و غیاب

 

فهرست موضوعی یادداشت ها

پیشگیری از سرطان[6] . خاطرات[4] . داروهای شیمی درمانی[4] . تهوع و استفراغ[3] . ویژه پرستاران[3] . عوارض شیمی درمانی[2] . سرطان[2] . شیمی درمانی[2] . مدیریت مشکلات خونی[2] . مدیریت مشکلات خونی در سرطان[2] . پاسخ به نامه ها[2] . افت گلبول سفید در بیماران سرطانی و عفونت[2] . افت گلبولهای سفید در بیماران سرطانی . اقدامات پرستاری در نشت دارویی . اقدامات درمانی در نشت . انواع سرطان . ایمنی درمانی . تاکسانها . تاکسوتر . تاکسول . تب . ترکیبات پلی فنلی . تشخیص زود هنگام سرطان سینه . CA-125 . آسیبهای روحی بیمار سرطانی . آشنایی ب داروهای شیمی درمانی . آلوپسی . آلودگی هوا و سرطان . آماده سازی دارو های شیمی درمانی . آمار سرطان در ایران (سال 1391) . آنتی اکسیدانها . آنفلوآنزا و سرطان . اثرت جانبی شیمی درمانی . اربیتاکس . ارزیابی سینه ها از نظر سرطان . افت گلبول سفید . افت گلبول سفید در بیماران سرطانی . پرسش و پاسخ . پیشگیری از بیماری . توصیه های روانشناسی . خاطرات سرطان . خشکی و زخم دهان در بیماران سرطانی . داروهای خواکی شیمی درمانی . درمان ارگانیک . درمان جدید سرطان سینه . درمان سرطان پروستات . درمان سرطان سینه . راهنمای افت گلبول سفید در بیماران سرطانی . رقیق سازی . ریزش مو و شیمی درمانی . نشت دارویی . نعناع . نوتروپنی . طب سنتی ایران . عفونت . علایم و نشانه های سرطان سینه . سرطان پروستات . سرطان پستان . سرطان تخمدان . سرطان تخمدان تست تشخیص OVA1 . سرطان سینه . سرطان کودکان درمان سرطان . سرطان و کنترل ذهن . سرطان و مصرف مایعات . سلامت . مایعات و سرطان .
 

اشتراک